Reflections on Our Time 2022

A Child of Our Time (1944)

Na een succesvolle eerste editie van ‘Reflections’ (on Gilgamesh) in januari 2020, komt Brabant Koor in 2022 terug met de tweede editie: Reflections on Our Time.

Met het grootse A Child of Our Time van Michael Tippett als uitgangspunt initieert Brabant Koor i.s.m. Fontys in het voorafgaande halfjaar nieuwe composities, een theatervoorstelling, een onderwijsprogramma in middelbare scholen in Tilburg en Eindhoven en een stralend slotconcert. Het geheel leidt tot een diepgaande reflectie door alle deelnemers op de thematiek en betekenis van A Child of Our Time.

Dit afsluitend concert van Reflections bestaat naast het hoofdwerk uit een aantal nieuwe composities die er muzikale bespiegelingen op vormen. Elk deel van A Child of Our Time wordt voorafgegaan door een nieuw werk.

Kamerorkest Kamerata Zuid speelt dit project side by side met studenten en alumni van Fontys Academy for Music and Performing Arts (AMPA) en Master of Music (MoM).                                                                                   De zangers van Brabant Koor zingen samen met de zangers van het kamerkoor van Fontys AMPA.

Het educatieproject wordt verzorgd door de opleiding Academie voor Muziekeducatie (AME), ook van Fontys.

Michael Tippett

Michael Tippett (1905 –1998) schreef het oratorium A Child of Our Time in de periode 1939-1941. Hij begon eraan op 5 september 1939, twee dagen nadat Engeland de oorlog verklaarde aan Duitsland. Het werd in 1944, nog tijdens de oorlog, voor het eerst uitgevoerd.

De aanleiding voor het werk lag in Parijs, waar een wanhopige 17-jarige Pools-Duitse joodse jongen – Herschel Grynszpan – in november 1938 een Duitse diplomaat vermoordde, omdat zijn familie was gedeporteerd. Deze gebeurtenis was de opmaat naar de Kristallnacht: de nacht waarin de door de overheid geregisseerde vernieling van joodse eigendommen plaatsvond, synagogen in vlammen opgingen en de eerste arrestaties van joden verricht werden.

Als sociaal bewogen mens en als pacifist streefde Tippett ernaar om muziek en politieke actie samen te brengen. In A Child of Our Time benaderde Tippett beide dramatische gebeurtenissen vanuit de ervaringen van onderdrukte volkeren in het algemeen. Daarbij benadrukte hij tevens de noodzaak om tot het ultieme begrijpen ervan te komen, om langs die weg verzoening te vinden.

BrabantKoor_Reflections-on-our-Time_cirkel_im_1920x1080_010621

21 april 2022

Muziekgebouw Eindhoven

22 april 2022