Educatie

Brabant Koor stimuleert het zingen op vele niveaus. De projectzangers worden continue uitgedaagd om hun kennis en kunde te vergroten, of ze nu professioneel of amateur zijn. Met conservatoria, PABO’s en jeugdkoren werkt het koor samen aan muziekeducatie om jongeren te inspireren hun zangstem te ontwikkelen. Brabant Koor is daarin als een spin in het web en legt verbindingen tussen de verschillende partijen: professionals, amateurs, scholieren en studenten. De door Brabant Koor zelf geproduceerde kinderkoor-opera 'Het bijzondere boek van Pythonia Pagode' en het educatieproject 'Reflections' zijn mooie voorbeelden.

Workshop stemvorming op de Pabo

Brabant Koor en Fontys Hogeschool voor Kind en Educatie tekenden in 2018 een driejarige samenwerkingsovereenkomst muziekeducatie. Een subsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie maakte dit mede mogelijk, waardoor een flinke impuls is gegeven aan het muziekonderwijs in Noord-Brabant en Limburg.

In de workshop 'Stemvorming’ is onder anderen stil gestaan bij het juiste stemgebruik bij het zingen in, met én voor de klas. Ook de verschillen tussen de kinder- en de volwassen stem kwamen aan bod. Naast de algemene kennis en ervaring over zingen en de kinderstem, kregen de studenten zoveel mogelijk training van de eigen stem. Want één ding staat voorop: hoe leuk het is om te zingen! De lessen werden gegeven door zangers van Brabant Koor met een professionele muzikale achtergrond.

Koorproject met middelbare scholieren

De workshop 'Stemvorming' is heel geschikt voor middelbare scholieren met het vak Muziek in hun lespakket. Deze workshop kan worden uitgebreid met een (klassiek) koorproject. Een voorbeeld hiervan is het koorproject op het Maurick College in Vught.  In de lessen van muziekdocent Coen Swinkels hebben leerlingen het werk Requiem van Fauré ingestudeerd. Bij de laatste lessen kwamen de zangers van Brabant Koor erbij. Onder leiding van dirigent Louis Buskens is toegewerkt naar de uiteindelijke uitvoering. Een unieke ervaring voor de scholieren om samen met Brabant Koor dit prachtige werk uit te voeren.

Een koorproject als dit is altijd maatwerk en kan in overleg naar wens worden vormgegeven. Interesse?

Neem vrijblijvend contact op met onze zakelijk leider.

Workshop opera of.....

Brabant Koor kan ook thematische workshops verzorgen. Zo is de workshop Opera ingezet voor 'Brabant Luidkeels 2019' en als voorbereiding op de 'Opera Sing Along' van PhilZuid. Ook heeft Brabant Koor in samenwerking met Stichting Maestro workshops verzorgd rondom een groot koorwerk.

Met zijn aanstekelijk enthousiasme en grote kennis van zaken, weet dirigent Louis Buskens elke deelnemer te boeien. Met anekdotes, achtergronden én de muziek zelf krijg je een kijkje in de keuken. Samen met zangers van Brabant Koor worden diverse werken gerepeteerd. Uiteraard met inspirerende pianobegeleiding van Ben Martin Weijand, vaste repetitor van Brabant Koor. Een leerzame, inspirerende en leuke avond uit!

Onze workshops kunnen ook een andere invulling of thema dan opera krijgen. Wij denken graag mee over een passend programma. Neem voor meer informatie en kosten contact op met onze zakelijk leider.

Een workshop of een koorproject op maat:

Een onvergetelijke, muzikale ervaring!

Heeft u interesse in de Workshop Stemvorming? Of denkt u dat een (klassiek)koorproject mét als afsluiting een prachtige uitvoering iets voor uw school is?
Misschien ziet u een workshop voor uw koorzangers helemaal zitten!

Neem snel contact met ons op en wij geven u alle informatie.