Reflections

Brabant Koor is een veelzijdig projectkoor dat op topniveau een breed scala aan concerten geeft in heel Nederland. Sinds de oprichting in 1981 is het koor een vaste partner van Het Brabants Orkest en nu van philharmonie zuidnederland.
Brabant Koor heeft de missie om
● het erfgoed van koorzang in Noord-Brabant levend te houden, met speciale aandacht voor de grote koorwerken én om
● uitvoeringsmogelijkheden in het professionele uitvoeringscircuit te bieden voor de top van geschoolde amateurs

Uiteindelijk is zingen voor onze zangers vrijetijdsbesteding en vrije tijd is voor mensen van nu enorm schaars. Die wil je besteden aan iets wat je tijd en moeite waard is. Interessante projecten zijn dan ook het grootste goed dat het koor te bieden heeft. Bij BK zing je alles: van oratoria, missen, religieuze en wereldlijke werken tot speciaal voor koor en orkest gearrangeerde populaire muziek. Van barok tot composities die net droog zijn. Met de mooiste orkesten en de beste dirigenten.

Lange tijd was het voldoende om te participeren in de programma’s van orkesten en concertorganisatoren. Helaas is het echter zo dat de grote orkesten minder dan vroeger werk voor koor en orkest op het programma zetten en dan meestal ook nog kiezen voor de meer bekende werken.
In het Beleidsplan 2018-2020 is daarom besloten om de artistieke koers van het koor minder afhankelijk te maken van derden en het heft meer in eigen handen te nemen. Het koor blijft zingen op ‘uitnodiging’, maar initieert daarnaast eigen projecten en verstrekt opdrachten voor nieuwe composities. Inmiddels hebben we diverse à capella producties gerealiseerd en is er in opdracht van Brabant Koor een kinderkoor-opera geschreven en uitgevoerd: Het bijzondere boek van Pythonia Pagode.

Voor de komende jaren heeft Brabant Koor de ambitie om onder de titel 'Reflections' (twee)jaarlijks een concertproject te realiseren met een hoogstaande kunstzinnige, educatieve en maatschappelijke relevantie.

In dit concertproject zetten we een symfonisch koorwerk centraal en creëren daaromheen, in nauwe samenwerking met Fontys Docent Muziek en Fontys Academy of the Arts, een project.

Deze projecten bestaan telkens uit:

• Cross overs of partnerships met andere kunstdisciplines waarin jong talent kansen krijgt om nieuw werk te maken.
  • Een educatietraject voor het voortgezet onderwijs.
  • Concerten met repertoire dat ontwikkelingskansen biedt voor amateurzangers op topniveau en voor jong talent.

In het seizoen 2019-2020 hebben we het eerste Reflections project gerealiseerd:
Reflections on Gilgamesh.

Lees hier alles over Reflections on Gilgamesh

Het tweede Reflections project vond plaats in het voorjaar van 2022.

Reflections on Our Time.

Lees hier alles over Reflections on Our Time

Reflectie:

"Waarbij ervaringen worden omgezet in betekenis"