Reflections on Nicolas 2024

Saint Nicolas Cantate - Benjamin Britten + nieuwe composities

Ontdek de vele gezichten van Nicolaas! Bij ons toch vooral bekend van 5 december, maar weet dat daar eeuwen oude legendes aan voorafgaan. Wie was ‘Saint Nicolas’? In een uit negen delen bestaand werk komen de, voor velen, minder bekende verhalen van Nicholaas aan bod. En maakt u kennis met de wonderlijk weg die hij heeft afgelegd om in titel uiteindelijk te worden zoals wij hem het beste kennen: Sint Nicolaas.

De tekst van ‘Saint Nicolas’  is geschreven door Eric Crozier na intensief onderzoek naar het legendarische leven van de Bisschop van Myra gelegen in het toenmalige Lycia (nu Turkije). Het libretto van Crozier schildert de Sint af als een onverschrokken durfal door de legendes en opgebouwde glorie van eeuwen rondom Nicolaas te overdrijven.

De muziek van Britten versterkt deze dramatiek door opvallende contrasten in de bezetting van de instrumenten, de stijl van de gezongen delen en muzikale texturen.

Leuk om te weten: dit werk was het eerste dat Britten specifiek schreef voor amateur musici. Om het verhaal volledig te maken, zit er dan ook een speciaal passage in waarbij u als publiek mee mag zingen.

Reflections

In 2019 ontstond vanuit Brabant Koor het idee om in zeer nauwe samenwerking met Fontys Academy of the Arts muzikale projecten te ontwikkelen die de live uitvoering van muziek voor (groot)koor en orkest op een nieuwe manier belichten. Thema’s uit een koorwerk worden gebruikt om door middel van verschillende kunstuitingen jongeren te laten reflecteren op een mogelijke betekenis vanuit hun eigen perspectief. De vrije interpretatie levert boeiende resultaten en een nieuwe kijk op een uit te voeren concert en de beleving daarvan, zowel voor de uitvoerenden als het publiek. Na Reflections on Gilgamesh (2020) en Reflections on Our Time (2022) voeren we in 2024 in het kader van ‘Reflections on…’ deze compactere versie uit rondom de ‘Saint Nicolas Cantate’ die, uit zichzelf al door de negen legendes waaruit het bestaat, reflecteert op deze beroemde Sint. In 2025 staat er weer een grotere productie in het kader van ‘Reflections on..’

Uitvoerenden:

Dirigent: Louis Buskens

Brabant Koor

Fontys Kamerkoor

Souvenir Jeugdkoor o.l.v. Peggy Hegeman

Tenorsolist Twan van der Wolde

Orkest, diverse ensembles, zangers van Fontys ‘Music & Performing Arts’ en ‘Master of Music

Componisten Fontys Enrico Ferri & Jonatan Repokari. Zij dirigeren hun eigen stuk.

& het publiek