The epic of Gilgamesh

Onsterfelijke helden, gevechten op leven en dood, intense vriendschap, glorieuze avonturen: het duizenden jaren oude Gilgamesh-epos staat er vol van. Het heldendicht over koning Gilgamesh uit Mesopotamië wordt gezien als een van de alleroudste literaire kunstwerken. De Tsjechische componist Bohuslav Martinů wekte het tot leven in een groots oratorium. Het indrukwekkende, maar zelden gespeelde werk werd uitgevoerd door Brabant Koor, vocale solisten, philharmonie zuidnederland en geselecteerde muziekstudenten van Fontys Academy of Music and Performing Arts. Presentator Ab Nieuwdorp nam een ieder mee tussen verleden en heden en introduceerde vóór de pauze drie kersverse wereldpremières van Fontys compositiestudenten die hun hedendaagse reflecties gaven op het oeroude epos.

Naast het brengen van het het zelden te horen oratorium verleende Brabant Koor een compositieopdracht aan drie Fonty AMPA compositiestudenten die zijn begeleid door de Eindhovense-Irakese componist Hawar Tawfiq. In de opdrachtomschrijving stond ondermeer:
- schrijf een compositie dat een reflectie is op het werk van Martinu
- het mag niet langer dan 10 minuten duren
- verwerk het oud-Syrische blaasinstrument, de ney, in de compositie
De kersverse werken hebben door toevoeging van de ney - bespeeld door de befaamde Fardin Lahourpour – een uniek karakter gekregen waarin het oude Mesopotamië weerspiegelt.

Concertinformatie:
vóór de pauze
Drie Wereldpremières
:
'Gilgamesh' - componist Vlad Chlek
Dirigent Sjoerd Haver

'Dreams and Confusions' - componist Eveline Vervliet
Dirigent Louis Buskens
Met een klein ensemblekoor van Brabant Koor

'He woke up in the snake's dream' - componist Amin Ebrahimi
Dirigent Katerina Sampakou
Met een klein ensemblekoor van Brabant Koor

Met verder 45 studenten van Fontys AMPA en Fardin Lahourpour ney (Perzische rietfluit)

ná de pauze:
The Epic of Gilgamesh – Bohuslav Martinů
Brabant Koor
philharmonie zuidnederland
Ab Nieuwdorp verteller
Charlotte Janssen sopraan – Jan-Willem Schaafsma tenor –
Marcel van Dieren bariton – Frans Fiselier bas

Alles onder leiding van dirigent Louis Buskens

De concerten vonden plaats op 23 en 24 januari 2020, in twee vooraanstaande concertzalen van de provincie Noord-Brabant: Concertzaal Tilburg en Muziekgebouw Eindhoven.

Wij bedanken alle bezoekers voor hun komst!

Kaartverkoop

De concerten hebben reeds plaats gevonden. De kaartverkoop is gesloten.

BrabantKoort_ReflectionsOn_Gilgamesh_sponsoren